Tekst: Birgitte Simensen Berg
“Fra holdning til handling” har Strømsø distrikt – Gulskogen sone – som sitt motto, og handlekraft har både ansatte, pårørende og frivillige organisasjoner: de gir bo- og servicesenteret en helt spesiell julegave i år.
Grått blir gult
Gulskogen bo- og servicesenter ligger et kraftig fotballspark ifra Gulskogen idrettsanlegg. Lave rekkehusleiligheter stråler ut fra bo- og servicesenteret, som ligger som et naturlig samlingspunkt ut mot Rødskoggata.
– Tidligere stod det et hus fra 1829 her. Det måtte vike plassen for Gulskogen bo- og servicesenter, som stod ferdig i 1991, forteller miljøarbeider Marion Eriksen. Boområdet huser 29 beboere i sykehjemsdelen, 10 beboere i rekkehus – som også er omsorgsboliger – og 16 omsorgsleiligheter i 2. og 3. etasje. Omsorgsleilighetene inneholder både stue, kjøkken, bad, soverom og terrasse.
– Vi prøver hele tiden å gjøre det koselig for dem som bor her, sier Eriksen. Og maling av de grå veggene stod på ønskelista til samtlige.
– Ja, vi ønsket oss litt mer farge. Vi har fått eksperthjelp til å plukke ut farger som står til hverandre. Blant annet har resepsjon, kafeteria, korridorer og toaletter fått forskjellige gulfarger, sier Marion Eriksen og viser stolt fram de gule, nymalte veggene.
Samhold og aktivitet
– Her på Gulskogen bo- og servicesenter satser vi mye på aktiviteter, slik at beboerne ikke skal bli sittende for seg selv, forklarer soneleder Lill Tone Grahl-Jacobsen. Faste aktiviteter er Gulltreffenkafe hver tirsdag fra kl. 1700-2000, andakt hver tirsdag kl. 1100, trimgruppe mandag og torsdag kl. 1100 og fredagsbingo kl. 1100. Dessuten har beboerne tilbud som frisør og fotpleie. Liv Rusten har vært med i Frivillighetssentralen i 2 ½ år, og hun følger beboerne blant annet til lege og tannlege, samt at hun driver kafeen på kveldstid. Det er også onsdagfest en gang i måneden – en fest som er åpen for alle. 92 festdeltakere er rekorden, og da var det stor trengsel i kafeteriaen. Det blir servert kaffe og kaker, samt underholdning og utlodning. Pårørende hjelper til under dette arrangementet, i tillegg til at Norsk Folkehjelp henter og bringer fornøyde festdeltakere.
– Tiltaket har vi markedsført i bydelen og vi har fått hele 10.000 kroner fra bydelsutvalget, sier en fornøyd Grahl-Jacobsen.
De glade amatørmalere
– Ja, her er det blitt så flott, sier en svært så blid beboer Åse og ser seg tilfreds rundt.
– Ja, det er virkelig bra at de fant på å male, for farger gir trivsel, mener pårørende Kari Heier Stangbye.
– Det skjer noe nytt og det er positivt for arbeidsmiljøet, ja for alle som jobber, bor og besøker bo- og servicesenteret. Og disse fargene gjør deg glad, sier Heier Stangbye, som selv har klart å tigge til seg hele 20 liter maling. Liv Rusten fra Frivillighetssentralen skyter inn at førsteinntrykket er viktig.
– Derfor er det fint med en slik oppussing, slår hun fast.
– De ansatte her er utrolig flinke til å drive med dugnad, sier Kari Heier Stangbye. – Ved dugnadsjobbing er man sammen og lærer å kjenne hverandre på en annen måte. Mye latter, ja mye positivt, som gir et spesielt samhold under og etter en dugnadsjobb, sier Marion Eriksen, som har begynt å henge opp julegardiner i resepsjonen. Riktig så fint blir det.
Publisert i 1998.