Tekst: Birgitte Simensen Berg
Faktastolpe:
Drammen kemnerkontors hovedoppgaver:
1) kommunal innkreving og fordringsadministrasjon
2) skatte- og avgiftsinnbetaling, samt innfordring
3) arbeidsgiverkontroll
4) skatteoppgjør/avregning
5) skatteregnskap
6) ekspedisjon/kasse
7) skatteutvalg
8) informasjon/veiledning
I 1999 vil kemnerkontoret ha en omsetning på 4,5 millioner kroner.
Flagget skal heises høyere og blafre mer i vinden
At kemner Tomm Oscar Hansen har engasjerte medarbeidere sås det ingen tvil om, men i inneværende år skal det personlig engasjementet settes i høysete for å få til en enda bedre utvikling, som skal gi et enda bedre resultat enn i tidligere år.
– Som leder er Hansen utålmodig og stiller krav, så han gir oss ikke tid til å sove, sier en våken og engasjert Vera Gabrielsen, som har 12 års fartstid i kommunen. Hun forteller at det er tredje året årsplanen utgis, og hun syns planen er en god rettesnor for kontorets arbeidssituasjon. I årsplanen står det også at kemnerkontoret ønsker å utvide informasjons- og veiledningsområdene, og å prioritere en mer aktiv innfordring og styrke innsatsen overfor arbeidsgivere mot århundreskiftet. De ønsker dessuten å bli anerkjent som et upartisk, effektivt og servicepreget kontor.
– Det er viktig at de vi skal betjene føler at vi på kemnerkontoret går i takt med dem, vektlegger Tomm O. Hansen i det han setter seg godt til rette i stolen.
“Sveveord” må omskapes til praktiske og forståelig handlinger
– Dette kan man kanskje si er “sveveord”, men det er viktig at virksomhetsplanene både er praktiske og forståelige, samtidig som de er satt inn i en konkret ramme. Årsplanen skal være en dokumentasjon av virksomheten og skal vise reelle handlinger og dynamiske forandringer, mener kemner Tomm O. Hansen.
De ansatte har deltatt i prosessen fram til det ferdige resultatet med innspill fra eget arbeid og arbeidssituasjon.
– Sammen anstrenger vi oss for å få til de målene vi har satt oss. Disse målene bør være så målbare og tidsbestemte som mulig, i tillegg til at de skal være enkle, meningsfulle og synlige. Vi ønsker å bryte ned det som ikke er noe tess, og bygge opp det som fungerer. Dessuten ønsker vi å være ærlige på det vi ikke får til og tar dette på alvor. Men det må være lov å feire små og store seire. At vi stadig kan bli bedre, gjør at vi hele tida har noe å strekke oss etter, sier Hansen.
– Det er lett å si man skal bli bedre. Her forsøker vi å gjøre noe med det, og det stilles stadig nye krav til oss, sier Alf Staum, som er riktig fornøyd med årsplanen.
– Det er igangsatt flere praktiske tiltak, og jeg er imponert over hvordan de ansatte har tatt i mot og bruker virksomhetsplanene. Inneholdet i årsplanen er konkret og realistisk – før var det mer svevende visjoner, sier Alf Staum, som kan se tilbake på hele 26 år i kommunal tjeneste.
Publisert i 1999.