Tekst og foto: Birgitte Simensen Berg
De bløte trafikantene har overtatt Høytorget.
Fra: En hard og mørk asfalt som tilfredsstiller bilisten og Bragernes handelsstand. Til: En myk og grønn lunge med benker og springvann som beboere og besøkende kan benytte. Bilen som selvsagt er en del av bybilder er heller ikke glemt, selv om de ikke lenger får ha hele torget for seg selv.
Høytorget er tydeligvis blitt en torn i øyet for dem som steller med kjøp og salg. De tenker jo bare på seg selv, for i byen skal det selvsagt ikke bo mennesker. Selv bor de vel i åsen rundt byen mned grønn bakgrunn og blå himmel over seg?
Personlig har jeg aldri hørt at trivsel og pene omgivelser er med på å ødelegge folks kjøpelyst. Fremdeles ingen klage fra Vinmonopolet, men deres kunder finner vel fram? Markedsføring og konkurranse med pris og kvalitet bør være kjente begrep for kjøpmannsstanden, og er ekstra viktig i nedgangstider.
Nå har endelig handelsstanden funnet kilden med den ene lille dråpen som skulle få begeret til å flyte over, og et påskudd til å sette munningen mot tinningen og trykke på avtrekkeren.
Denne butikkdøden har bygget seg opp over en årrekke av forskjellige årsaker. De store kjøpesentrene er den stygge ulven, men selv om det så ille ut for Rødhette ei stund, så snipp-snapp-snute gikk det bra til slutt.
Jeg råder handelsstanden til å fram den røde capen, men trekk ikke hetta ned foran øynene. I virkelighetens harde verden trenger man å se klart og finne ut hvorfor ting er som de er. For selv om gresset hos deg visner er det ikke sikkert at det er naboens skyld. Hva med litt vanning i første omgang?
Publisert i Drammens Tidende og Buskeruds Blad og Fremtiden.