Tekst: Birgitte Simensen Berg
Når man beveger seg i ukjent terreng er det kjekt å ha et kart å gå etter. Slik er det også med balansert målstyring. På kartet er det tegnet inn fem områder, som vi trenger for å komme vel fram til målet: byutvikling, brukere, økonomi, medarbeidere, samt læring og fornyelse.
I sekken må vi ha med oss både kritiske suksessfaktorer og målemetoder. Vi må vite hvor høyt ambisjonsnivå vi skal legge oss på: hva er det øverste ønskemålet og hva er det nedre? Vi må også kjenne våre sterke og svake sider. Først da er vi rustet til å legge ut på turen med balansert målstyring for øyet.
Se framover
Balansert målstyring skal systematisere virksomhetenes langsiktige arbeid. På den måten vil det være lettere å følge og evaluere de valgte strategiene. Det skal være et godt styringsverktøy for hele organisasjonen: fra politikere, rådmann, virksomhetsleder og til hver enkelt ansatt.
– Organisasjonen har alltid vært styrt av økonomien, men med balansert målstyring kommer også de mer “myke” verdiene inn i tillegg til de “harde” budsjettallene. Blant annet kvalitet på tjenestetilbud, arbeidsmiljø og medarbeiderens kompetanse, forteller prosjektleder Glenny Jelstad. Hun understreker viktigheten av at det er en bred prosess og et godt samarbeid mellom bruker, ansatt og virksomhetsleder i utviklingen av det nye styringssystemet.
– Etter at vi har funnet ut hvilke mål vi skal styre etter og hvordan vi skal oppnå disse, må vi kartlegge de kritiske suksessfaktorene for en slik måloppnåelse, sier Glenny Jelstad.
Være i forkant
– Mål og resultater skal håndteres av et dataverktøy, som skal vise hvor vi oppnår gode resultater og hvor resultatene uteblir, slik at vi på et tidlig tidspunkt kan justere og sette inn mottiltak for å oppnå et best mulig resultat, både kvalitativt og kvantitativt. Vi får med andre ord god kontroll, forklarer Glenny Jelstad.
Virksomhetene må styre og følge opp den daglige driften på en måte som sikrer en langsiktig utvikling. Når alle virksomheter bruker det samme målkartet er det lettere å snakke og forstå hverandre på tvers av virksomhetene, samt å se helheten i organisasjonens arbeid. Per i dag har byplan, byggesak, kart og geodata, skoler og omsorgstjenesten lagd sine målkart, og før sommeren 2003 vil alle virksomhetene ha kommet i mål.
– Vi henter erfaringer fra andre kommuner, blant annet Larvik, Asker, Tønsberg og Harstad, som har to til tre års erfaring og er fornøyde brukere av balansert målstyring. Samtidig har vi også et konkret og fortløpende samarbeid med Bærum kommune. Det er viktig at alle ansatte i kommunen ser det hjelper at tilrettelegging og utvikling av arbeidet settes i system, noe som er både nyttig og tidsbesparende, sier Glenny Jelstad til slutt.
Publisert i 2002.