Tekst: Birgitte Simensen Berg
Fredag 16. mars koker det i gymsalen på Konnerud. På gulvet sitter ungene tett i tett og kikker forventningsfulle mot sceneteppet i den ene enden av salen. Noen er kanskje kommende teateranmeldere? – Vær tålmodige og sitt stille uten for mye tøys. Vi er enige om å holde oss i ro, sier en av lærerne med en forsiktig pekefinger.
– I dag skal dere ikke opptre, men få være publikum. Lærerne skal synge, danse og vise skuespill. God fornøyelse. Så går sceneteppet opp. Nå skal lærerne vise hva de er gode for på de skrå bredder. Og ungene sitter stille og suger i seg inntrykkene.
Fantasi og farende fant
Først vises eventyret “Sjuende far i huset”, og etter å ha spurt seks menn får endelig den farende fanten et pipende ja fra den gamle stakkar’n på veggen. Fantasi og skuespillerglede fenger det unge publikumet. Raskt sceneskifte.
– Stev kan handle om nesten alt mulig. Ofte forteller de om spesielle mennesker som har gjort noe godt eller vondt, blir vi fortalt før vi hører Stevet om svigermor. Etter stevet danses det en firkantreinlender, før det blir korsang og folkeviser. Og ungene er med og klapper takten. Da “Eventyrvisa” synges stemmer hele salen i: …. Vi danser og flyr gjennom eventyr, vi flakser og rir, vi synger og ler. Til Askeladden, til Pål og Per… Så svinger lærerne seg rundt og rundt i både moderne og eldre swing.
At lærerne på Konnerud skole er spreke ser vi med egne øyne. Fra en av de små teateranmelderne får ei av lærerne en liten sidekommentar, der hun høytidlig sklir inn som konge i fotsid kappe og krone på hode:
– Lena, du ser teit ut!
Kostymer og kruttrøyk
– Kanskje har vi byens fineste bibliotek? 4. klassingene har lest 35.000 sider dette skoleåret, får vi vite før en boklig hilsen kommer inn på scenen med en propell stikkende ut fra ryggen. Karlson på taket er syk, og kan anbefale en helt spesiell vidundermedisin – verdens beste mot feber: litt sjokolade, litt godteri og litt kakesmuler. En enkel dose hjelper ikke, men en dobbelt dose hjelper sikkert og visst, sier Karlson med et lurt smil.
Forestillingen fortsetter i høyt tempo: tre cowboyer danser og spretter som ville hopper, kaster lasso og skyter med skikkelige smell. Da blir det stille i salen, etterfulgt av en voldsom applaus. Dette faller i smak. Så er det rap av gruppa “Feminem”, som handler om hverdagen på Konnerud skole, hvor sikkert mange kjenner seg igjen. Og enda blir det mer pop og moro. Minnie Mus kaster maska og får med seg en makker: så blir det skikkelig moderne dans og musikk, midt i blinken for det unge publikumet, som klapper og synger med.
Og popartistene blir varme i trøya og får en fin glød i ansiktet. Det hele avsluttes med “Vil du være med, så heng på”, hvor Tyrihans møter prinsessa som har så vanskelig for å le. Men Tyrihans klarer å få henne og alle i gymsalen på Konnerud skole til å trekke på smilebåndet.
“Vil du være med, så heng på”
Positivt skolemiljø ble satt i gang i Trondheim i 1997, og tiltaket har spredt seg som ringer i vannet ut over det ganske land.
– Dagens teaterforestilling sparker i gang to prosjektuker som har fått tittelen “Vil du være med, så heng på”, sier SFO-leder Tone Torsteinsen og forteller videre:
– I disse ukene vil det skapende mennesket være i sentrum. Det skal det bli dans og drama. Vi skal ha matlagingsgruppe, rytmeorkester, tekstiltrykk og annen kunstaktiviteter. Kort sagt, vi ønsker at skolen vår skal fylles med dans og glede, musikk og sang. Man slår heller ikke den man har danset med. Skolen skal være en plass hvor alle føler seg litt vellykket. Dagens teaterforestillingen håper vi vil inspirere elevene, for dette har vært veldig gøy. Vi håper vi har fått vist elevene at lærerne også kan leke, sier en fornøyd Tone Torsteinsen, én av skolens mange musiske mennesker.
Publisert i 2001.