Terje Aass – natur og kultur i smakfull forening

Tekst og foto: Birgitte Simensen Berg


Drammensernes stolthet, Aass Bryggeri, Norges eldste bryggeri fra 1834, har nærkontakt med bykjernen og Drammenselva.

Fakta:
Terje Jens Detlev Aass (født 27. juni 1942) nedstammer direkte fra Poul Lauritz Aass, som i 1861 kjøpte et lite bryggeri fra 1834, nærmere bestemt malteri, bakeri og skipshandel, i Drammen og gav det navnet sitt. Bryggeriet har siden vært i Aass-familiens eie. Terje Aass er fjerde generasjon. I 2013 overtok femte generasjon, Christian August Knudsen Aass og Lauritz Aass, ledelsen. Da hadde Terje Aass vært direktør i 34 år.

Terje Aass er utdannet siviløkonom ved universitetet i Mannheim, samt NBA fra INSEAD i Frankrike. Aass startet som markedssjef i 1974 og overtok ledelsen etter sin far Detlev i 1979. Under Terje Aass sin ledelse økte bryggeriet sine markedsandeler og sin bygningsmasse. Aass engasjerte seg sterkt for øl som kulturbærer og trakk helsemyndighetene helt til høyesterett for å få lov til å bruke logoen til draktreklame. I 2000 opphørte avtalen om tapping av Coca Cola etter 43 år, som innebar bortfall av mer enn halvparten av omsetningen og resultatet. I 2007 ble Aass Varme og Energi AS solgt til Norske Shell.

I dag er Terje Aass ølkulturarbeider ved Aass Bryggeri: Et bryggeri som produserer hele 100 ølsorter.

Aass Bryggeri ligger flott til ved Bragernes strandpromenade.

Terje Aass har fra sitt hjørnekontor flott utsikt til Drammenselva og bydelen Strømsø.

− Jeg er glad for bryggeriets beliggenhet. Både på dagtid og med belysning av fasaden ved mørkets frambrudd synes bygningen svært godt i bybildet, sier Terje Aass og titter ut av vinduet mot jernbanestasjonen vis a vis.

− I 1986 arrangerte vi en arkitektkonkurranse, da bryggeriet måtte utbedres. Vinneren ble Erik Rømcke. Mye ble revet og brorparten av bedriften ble ombygd. Vi pælet 40 meter ned til grunnfjellet, og for bygningene som ligger mot elva på vår eiendom har vi pælet til sammen 45 kilometer gjennom årene, forteller Aass, og slår med det fast at bryggeriets bygninger langs Drammenselva hviler på fjellgrunn og er bunn solide.

I forbindelse med bryggeriets 180 års jubileum ble det utgitt ei bok, og her viser Terje Aass fram ett av hans favorittbilder – med ordspill på beer.

Nostalgisk og romantisk
Terje Aass synes Drammen har vært gjennom en viktig fase med innsiktsfull byreparasjon, men byen har forandret ansikt og noe av dens sjarm og intimitet har gått tapt.

− I utlandet søker jeg, som mange andre, til gamlebyen med sine spesialbutikker, koselige spisesteder og bygninger fra forskjellige tidsepoker. Dette mener jeg Drammen har mistet litt av. Jeg er glad i byen min som har en fin størrelse, men jeg savner større fasade- og innholdsvariasjon. Da Drammen er veldig smal, blir alt som gjøres veldig synlig, både på godt og vondt. Jeg synes vi skal ta vare på forskjellige epokers arkitektur, sier Aass, som røper at han både er nostalgisk og romantisk.

− Det er få næringsbygg i bykjernen, så bryggeriet er heldig som ligger midt i byen. Det har vi hevd på. Så det er viktig for oss å vise estetikk og orden i det vi gjør, sier Aass, som også har litt av æren for at Drammens Teater reiste seg som en vakker fugl Fønix etter brannen i 1993.

− Evig eies kun det tapte, tenkte jeg da jeg så teateret brenne. Jeg var den gangen teaterets styremedlem, og formiddagen etter brannen var hele styret samlet her i bryggeriet. Der og da ble det bestemt at teateret skulle bygges opp igjen. Og jeg tror de fleste drammensere ser stor gjenkjennelse i det oppbygde teateret. Kunne tenke meg et døgnåpent og levende kultursenter i hele teaterkvartalet, noe som ville være bra for byen, mener Terje Aass.

Drammens Teater ble bygd opp igjen over samme lest etter brannen i 1993 til glede for alle drammensere.

Undrende og nysgjerrig
− Jeg er nok en undrer og etter at jeg fylte 75 år følger undringen meg stadig mer, da jeg er nysgjerrig på livet, hva menneskenaturen rommer og på sivilisasjonen vår. Jeg har vel to sider: jeg er sosial og glad i mennesker og fellesskap, men også i stillhet og ensomhet. Har gått i fjellet i nesten 60 år: på lengre turer kommer lykkefølelsen, da jeg trives i mitt eget selskap. Naturen rommer så mangt: skjønnhet, uforanderlighet, variasjon og gir mye energi. Fjellet og naturen har formet meg og gitt meg verdier. Jeg har en dragning til fjellet, sier Terje Aass, som forteller at han er litt mørkeredd, men at denne redselen forsvinner når følelsen av fjelltrygghet kommer etter et par dager i fjellheimen.

− Når jeg går, tenker jeg ikke de store tankene, men ser hvor jeg setter føttene. Jeg er en idealist, og har med årene blitt langsomt mer pragmatisk, mener Aass, som i den siste tida har lest en del om døden.

Terje Aass, fjerde generasjon av bryggerieiere, bruker pensjonisttilværelsen som ølets kulturarbeider og undring over livets mange fasetter.

Dristighet og variasjon
− Når jeg ser tilbake skulle jeg gjerne ha gjort flere ting. Jeg har det godt og har vært privilegert som er født og oppvokst i en bedrift. Men jeg kunne ønske jeg hadde vært mer dristig, ja, mer modig både i jobben og i privatlivet. Utsagnet vær forsiktig var nok mye brukt i min barndom, minnes Terje Aass og legger til:

− Fallskjermhopping og fjellklatring skulle jeg gjerne ha prøvd. Og jeg ville gjerne bidratt til å ha skapt en større bedrift med flere arbeidsplasser. Det var også trist at vi mistet Coca Cola, men med et emosjonelt produkt som øl har jeg jo vært i en morsom bransje. Emosjonelt eierskap ut over det materielle snakker vi mye om, barna mine og jeg. Og vi snakker også om at man ikke skal glemme hvor man kommer fra og hvem som har gitt oss brød på bordet. Vi må aldri ta en kunde for gitt, og drammenserne er spesielt viktige for oss. Stolthet og kjærlighet går aldri av mote.

Det er ikke alle som setter seg på skolebenken som pensjonist, men det har Terje Aass gjort.

− Jeg har lært mer om mikrobrygging, som har gitt meg ny lærdom, en ølkjærlighet, som igjen har gitt meg lykkefølelse. Å brygge øl for oss fritenkere er nesten som å føde et barn og ta vare på det, sier Aass, som gleder seg over at Aass Bryggeri fremdeles eksisterer og har stor respekt for hva tidligere generasjoner har skapt.

Øl er kultur og det skal det stå på min gravstøtte, sier Terje Aass.

Ølhundens heimabrugg
Mange land er faddere for enkelte øltyper, som tsjekkiske pilsner. Nordmenn har heimabrugg, som er særlig knyttet til Vestlandet. Gjæren som brukes, kveik, er veldig robust. Og nå lager Terje Aass blant annet heimabrugg sammen med en ølvenn på Nesodden.

− Ølvennen min har laftet seg et eget eldhus til ølbrygging. Og det er stort å komme inn i dette morsomme fellesskapet, hvor vi brygger, smaker og prater, sier Aass og beskriver heimabrugg med innlevelse:

− Ølet er mørkt og har 8-9 prosent. Relativt mye sødme, lite humlesmak og lavt kullsyreinnhold. Maltsmaken er framtredende. Norsk kveik er unik: gjærer opptil 50 grader. Holder seg vital og uinfisert opptil 100 år hvis det blir riktig lagret.

Øl er kultur, har en over 10 000-års historie og er antageligvis verdens eldste kulturprodukt.

− Ølet følger oss i mange livsfaser, fra barsel til grav. Det har et sosialt aspekt med ritualer og tradisjoner. Øl er en viktig bestanddel i menneskets historie som sosial stemningsskaper, men det skal drikkes med måte, sier Aass, og legger til at i utlandet rapporterer bryggerinæringen gjennomgående til landbruksdepartementet, mens man i Norge rapporterer til helse og omsorg.

− Ølets kultur er folkelig og nært, og på min gravstøtte skal det stå: Øl er kultur, sier Terje Aass med både alvor og smil i røsten.

Ølbrygging handler om vann, malt, humle, gjær og kvalitet. Øl er kultur, og en sosial stemningsskaper. Og som mye annet her i livet, skal det nytes med måte, sier Terje Aass, som smaker på det alkoholfrie juleølet.

De nære ting
− Jeg har hatt en trygg oppvekst og fått mye kjærlighet i livet. Vokste opp med en 12 år eldre bror og ei åtte år eldre søstre. Som liten var jeg ofte sammen med voksne, sier Terje Aass, og vil gjerne takke familien:

− Jeg har ei kone som står ved min side og er en god samtalepartner, har tre barn og er snart bestefar til åtte. Og jeg synes det er veldig hyggelig at det er femte generasjon Aass, sønnene Christian August og Lauritz, som i dag leder bedriften.

− Jeg opplevde ikke mine foreldre som snobbete, og vi hadde et veldig åpent hjem. Spesielt min farmor, som jeg hadde et nært og godt forhold til, holdt døra åpen. Jeg er utdannet økonom, og far presset meg aldri til å gå inn i bedriften. Jeg var utenbys i over 12 år. I 1974 begynte jeg i bryggeriet som markedssjef og fem år senere overtok jeg som daglig leder.

I administrasjonsdelen av bryggeriet er det nærmest et museum med historiske gjenstander fra bryggeriets mangeårige produksjon, blant annet henger det et 5,5 meter langt reklameskilt på én av veggene.

Terje Aass tenker over hva livet har gitt ham så langt:

− Jeg er vitebegjærlig og det er mange temaer som interesserer meg. Synes folk spør hverandre for lite i dag. Mener selv at det er de nære ting, familie og jobb, som styrer mennesket. Og at kjærligheten er helt avgjørende. Holdt nettopp foredraget “Kraften i undring er ydmykhet og innsikt” i Rotary, og noen av spørsmålene jeg stilte var:

Hvordan hadde historien vært hvis kvinnene hadde styrt den?
Hvorfor repeteres volds- og maktmisbruk gjennom millennier?
Hvorfor blir bagateller alltid så viktige?
Er det riktig at livet er enkelt å forstå, men krevende å leve?
Hvorfor stemmer det de “gamle” sa, så ofte?

Terje Aass engasjerte seg sterkt for øl som kulturbærer og trakk helsemyndighetene helt til høyesterett for å få lov til å bruke logoen til draktreklame.

Bryggerikloster i Belgia
Terje Aass synes folk skal ta seg tid til refleksjon, tre litt til side og ikke bare haste avsted og være i en altoppslukende prosess.

− Kropp og psyke henger sammen, så hold deg i form, råder Aass, som hadde lyst til å bli lege, psykolog eller psykiater. Og som har joggeskoene klare, da han skal løpe på tredemølla denne kvelden.

− Selv finner jeg glede i friluftsliv, musikk og dans. Jeg har alltid likt å danse og i gamle dager spilte jeg moderne jazz. Spiller fremdeles piano, men er ikke spesielt god. Ja, hold orden på de nære ting og lev i harmoni med deg selv og dine omgivelser, sier Terje Aass, som forteller at han har et klosteropphold bak seg:

− Jeg har ei ukes opphold i et belgisk bryggerikloster, men det gav meg ikke appetitt på å bli munk. Det var et vakkert benediktinerkloster og jeg hadde egen celle med et madonnabilde på veggen. Jeg hadde det godt der, og fikk ro og avstand til livet. Dagens støynivå bekymrer meg. Jeg leser ei bok nå som spår at menneskene kan bli mer og mer nytelsessyke, sjelløse og følelsesløse. Boka tar opp biologi og etikk. Perspektivet er skremmende og gjør meg svært tankefull, sier Terje Aass, som avslutter med ordene:

− Alt i livet henger sammen. Vær kritisk, undre deg og vær på alerten.

Stille flyter Drammenselva forbi byens stolthet − Aass Bryggeri − landets eldste bryggeri fra 1834.

Publisert i Byavisa Drammen.

Legg igjen en kommentar