Gla’ dag på Konnerud

Tekst: Birgitte Simensen Berg

Faktastolpe:

Prosjekt Positivt skolemiljø er et treårig utviklingsprosjekt i regi av Norsk musikk- og kulturskoleråd og SUBU. Prosjektet får statlig støtte på 30.000,- kroner i året.

1) fokus på de gode opplevelsene

2) fokus på de praktisk-estetiske fagenes rolle i skolehverdagen

3) finne gode samarbeidsmodeller mellom skolen/kulturskolen, og bruke deres kompetanse i skolehverdagen

4) Konnerud, Åskollen og Kjøsterud skole er med i forsøksordningen med “Den kulturelle skolesekken”. Konnerud skole er med i Positivt skolemiljø-prosjektet

– Nå har vi døpt om estetisk dag til gla’ dag, forteller rektor Grete Kolle elevene på Konnerud skole. –  Å gjøre noe hyggelig sveiser klassene sammen. Nå er vi halvveis i prosjektet “Positivt skolemiljø”, og til neste år skal vi ha en storproduksjon, som skal markere avslutningen på prosjektet, forteller undervisningsinspektør Lillian Sandbakken.

Før vinterferien var det stor aktivitet på Konnerud skole. Skapergleden fikk utfolde seg i blant annet maling på staffeli, sløyd- og videoverksted, veving, fletting, skulptur, data, dans og matlaging. Fredag 15. februar var det elevsamling, hvor avslutningen på estetisk dag ble markert.

Elever som deltakere og tilskuere
Elever trenger ikke stoler når de skal se hva som foregår på scenen. De sitter på baken med beina foran seg, til sida eller bak seg. Blikket er vendt forover og ansiktet lyser av forventning: hva skjer nå? Elever fra St. Hallvard videregående skole får æren av å starte. Med grasiøse bevegelser er de batteridrevne dukker i en leketøysbutikk. Men hva skjer når batteriet er oppbrukt? Etterpå danser de over temaet “Noen blir født. Noen dør. Men kunsten blir”.

Imellom innslagene aktiviseres ungene med allsang. “Februarsangen” er midt i blinken, og applausen er enorm etter egen framføring. Klasse 1 c har et stolte uttrykk i ansiktene der de entrer scenen og kikker utover, og så stemmer de i: … “Vi har to føtter vi kan danse med. Ja, vi har en hel kropp vi kan både riste og danse med”. Og smårollingene vrikker, vinker og veiver med alle bevegelige kroppsdeler. Så kommer det inn et kjempe-mummitroll til ungenes store begeistring. Mummipappa er selvoppnevnt dirigent og frontfigur, og danser litt klumpete til takten av 6-klassingenes mummisang.

Kjærlighetshistorie med lykkelig slutt
Videogruppa har laget sin versjon av den vanskelige kjærligheten. Men det ender godt, og alle puster lettet ut da filmen viser et kjærestepar i lykkelig omfavnelse. Man kan bli sulten av mindre, så to representanter fra matlagingsgruppa kommer fram for å fortelle om alt det gode de har bakt, kokt og stekt: pizza, boller, omelett, innbakte pølser, rundstykker og gele.

Danserne fra St. Hallvard avslutter som de begynte, og kanskje de sår noen inspirasjonsfrø: kanskje det er noen kommende dansere i salen? Så løper alle ungene ut i det vakre solskinnet: olabil-løpet skal gå av stabelen i skolegården. Fire olabilførere konkurrerer om å komme først i mål, og det er ingenting å utsette verken på innsats, utstyr eller selvsnekret bil. Ivrige heiarop får førerne til å yte maksimalt, og alle de blide fjesene langs billøypa viser til gangs at det er gla’dag på Konnerud skole.

Publisert i 2002.

Legg igjen en kommentar