Kultur i skolesekken

Tekst: Birgitte Simensen Berg

Fjerde juni er det forfatterbesøk på Konnerud skole. Det er elevene i 6. klasse, som har gleden av å høre Marit Nicolaysen, forfatteren av bøkene om Svein og hetterotta Halvorsen. Hun forteller både om rottas liv og om hvordan det er å være forfatter.

Visste du at i Kina er rotter hellige dyr, men fra middelalderen ble rotta djevelens symbol her i landet? Man mente også at heksene forvandlet seg til rotter, for å komme seg lettere omkring.

Kulturbevisste barn og unge
Forfatter Marit Nicolaysen er ei av mange kulturformidlere som har gjestet de tre heldige skolene, som er plukket ut i et treårige forsøksprosjekt “Kultur i skolesekken”.

I tillegg til Konnerud deltar skolene Åskollen og Kjøsterud. Primus motor for “Kultur i skolesekken”, Tone Ulltveit-Moe, forteller at pilotprosjektet og spleiselaget med kommunen og fylket varer året ut. Ønsket er at kulturbyen Drammen får en grunnstamme av kulturbevisste barn og unge.

– I dag er det bare tre skoler som nyter godt av de mange og spennende tilbudene i “Kultur i skolesekken”, men målet vårt er at alle byens skoler med sine 6.000 elever skal få dette flotte tilbudet. Et tilbud som bør være obligatorisk, ha bredde og kvalitet, understreker prosjektleder Tone Ulltveit-Moe.

“Den kulturelle skolesekken” skal hjelpe skolene å oppfylle intensjonene i læreplanen L97, og skal fylles i nært samarbeid med skolene, hvor aktivitetene skal inngå som en del av den ordinære undervisninga. Den skal være med på å skape en ny dimensjon i skolehverdagen, skape glede og opplevelser og være selve krydderet!

“Kultur i skolesekken”
Noe lærdom er vanskelig og noen bøker veier tungt i skolesekken, men etter alle superlativene fra elevene ved pilotskolene virker det som om kultur er ei både lett og morsom bør å bære. Denne positive responsen er naturligvis en god motivasjonskilde til videre satsing på kultur i skolene.

– Kulturkontaktordningen er selve ryggraden i “Kultur i skolesekken”. Disse møtes ved jevne mellomrom til kompetanseheving og informasjon, som de bringer med seg tilbake til hver enkelt skole. Kulturkontaktene tilrettelegger også skolenes kulturarrangement, hvor hovedtyngden ligger på bilde- og scenekunst, litteratur og musikk, forteller Tone Ulltveit-Moe. “Den kulturelle skolesekken” kjøper blant annet profesjonelle, sponsede forstillinger fra Buskerud fylke.

– Vi samarbeider med mange instanser for å lage et kvalitetssikret, variert, jevnlig og forberedt  kulturtilbud til skolene. Byens politikere ønsket seg en videreutvikling av “Kultur i skolesekken” etter at prøveprosjektet er over. Jeg tror jeg har med meg alle byens kulturinteresserte i håpet om at de vil oppfylle dette ønsket, sier prosjektleder Tone Ulltveit-Moe, som arbeider for at kultur blir satt på timeplanen til alle byens skoler.

Publisert i 2002.

Legg igjen en kommentar