Østfold rundt på sykkel

Tekst og foto: Birgitte Simensen Berg

Hjulene på sykkelen går rundt og rundt.
Langs Østfoldkysten er det båthavner og brygger fulle av båter, yachter og skuter av ymse slag.

Fra 23. til og med 25. august sykler vi ni stykker i regi av DNT Drammen og Omegn. Godt guidet av Terje Liveng, som har plukket ut mange flotte sykkelveier fra Skoppum til Tønsberg.

Dag 1:
Vi tar toget klokka 9.14 fra Drammen til Skoppum med ankomst klokka 9.40. Sykler til Horten på den gamle jernbanetraseen, cirka åtte kilometer, og tar ferja til Moss. Sykler så videre til Fredrikstad, cirka 56 kilometer. Overnatter i Fredrikstad.

Dag 2:
Etter en god frokost og nistelaging, sykler vi til Gamlebyen i Fredrikstad og lever oss tilbake til fordums prakt takket være flotte bygninger og hyggelige gatemiljøer. Så sykler vi den fantastiske Glommastien mot Sarpsborg, etter min mening den flotteste traseen på turen. Vi er innom diverse severdigheter på veien til Halden, hvor vi overnatter. Cirka 56 kilometer denne dagen.

Dag 3:
Fra Halden til Svinesund blir det ni kilometer på fin sykkelvei. Vi sykler over den gamle Svinesundbrua, som har fin utsikt i begge retninger og til to land. Fra Svinesund følger vi en lite trafikkert vei gjennom de svenske skoger til vi krysser E6 før Strømstad. Fra E6 og inn til Strømstad er det god sykkelvei. Svinesund til Strømstad er cirka 31 kilometer. Tar så båten Color Line klokka 13.40 til Sandefjord. Derfra blir det sykkeltur for fem av oss i skikkelig motvind til Tønsberg. For motvindsliterne blir det totalt blir det rundt 20 mil til sammen.

Vi har forlatt ferjeleie i Moss og beveger oss på to hjul gjennom Rygge. Her ved Rød gård er det velstelte gårder, blomsterenger og dyrket mark.
Botnertjern er full av siv og vannliljer, der den ligger som nærmeste nabo på veien til Larkollen..
Mellom Støtvig Hotel, strand og vann sitter «To kæll» og skrøner og ler. Skulpturen er laget av Grete Skovly i 2014.
Flott strand og forfriske badevann et lite steinkast fra Støtvik Hotel, Larkollen.
Gang på gang blir vi gledelig overrasket over velstelte gårdsbruk på vår vei. Her dyrkes det både gulrøtter, artisjokker og blomster.
Østfold er flatt med overraskende bakker bak noen svinger, nærhet til vannet og tusenvis av båter.
Elingaard Herregård ligger vakkert til i det grønne i Onsøy utenfor Fredrikstad. Herregården ble bygd opp igjen i 1749 etter at den hadde brent ned til grunne.
Skriften på veggen, en velsignelse, over inngangsdøra til Onsøys Elingaard Herregård: «Tag O Gud i Varetægt Elingaard och hendes Slecht och lad al Lycksalighed stedse følge dennem med.«
Etter å ha syklet gjennom Larkollen og Hankø kommer vi på ettermiddagen til Fredrikstad. En kald øl smaker godt mens vi titter på fanklubben til Fredrikstad Fotballklubb, som rusler forbi med skjerf rundt halsen. De er på vei til stadioen for å støtte laget i sitt hjerte.
Skulpturrekka med tre hoder, kalt Stopp, og laget av Joume Plenso i 2018, står ved kanalen i Fredrikstad. På den andre sida ligger Gamlebyen. Hodene er modellert etter virkelige mennesker, og symboliserer I min tro, i mitt håp, i min kjærlighet.
Fredrikstads gamle rådhus fra 1757–1865, som ligger ved torget i Gamlebyen. Hans Nielsen Hauge satt i fengsel her i 1797.
Det er en flott grunnmur i det gamle rådhuset i Gamlebyen i Fredrikstad. Krakken inviterer til å slå seg ned.
Glommastien fra Gamlebyen i Fredrikstad mot Sarpsborg. Stien, en flott turvei for gående og syklende, går langs Norges lengste elv Glomma eller Glåma. 619,9 kilometer lang. Den er også Nordens nest lengste elv etter Trysilelva, Klarälven, Vänern og Göta älv som er regnet som ett vassdrag.
Barndomshjemmet til polfarer Roald Amundsen (1872–1928) i Framveien 9, Borge.
Hafslund Hovedgård i Sarpsborg er staselig med fine og velholdte sidebygninger. Hovedbygningen er fra 1758–1762 og ble restaurert i 1936–1937.
Hafslund Hovedgård har i egenskap av å være krongods, ha privilegier og store industrielle virksomheter, som blant annet trelast, har flere av eierne spilt en viktig rolle i samfunnsliv og politikk.
Bjørnstadskipet fra bronsealderen. Trolig Nord-Europas største skipsristning på 1,5 ganger fire meter. Tre helleristninger med skipsmotiv er steinsatt utenfor Skjeberg.
Jellhaug, kjempehaug på Viksletta, er 95 meter i diameter og ni meter høy. Det er bare en gravhaug i Norge som er større enn denne. Gravhaugen ligger på Gjellestad i Berg i Halden, og den er trolig Nordens nest største gravhaug. Den er datert 692–896 etter Kristus, det vil si i overgangen mellom folkevandringstid og merovingertid.
Etter motbakker kommer det garantert nedoverbakker, og omvendt. Vi er i Halden og skuer mot Fredriksten festning på høyden midt i mot.
Utsikt fra den gamle til den nye Svinesundbrua. Norge til venstre og Sverige til høyre.
Ingen sier ha det og ingen sier hei når vi passerer den norsksvenske grensa på gamle Svinesundbru. Ikke en bil og ingen kø.
Flott vær og fin utsikt fra den gamle Svinesundbrua.
Stenskeppet på Blomsholm i Bohuslän. Én av Sveriges største skipssetninger. Den er 40 meter lang og består av 49 steiner. Noen av steinene er fire meter høye.
I snart 2000 år har Blomsholmsskeppet seilt over engene.
Et gammelt hus med lette sommergardiner og røde pelagoniaer i vinduskarmen. Fra Blomsholm triller vi videre til Strømstad, hvor ferja fører oss tilbake til Sandefjord og Norge.